Lämna badkläderna hemma

Augusti 2006 besökte jag Urkult för första gången och det var kärlek vid första ögonkastet, en naturnära festival i Näsåker med trevliga, inspirerande människor. Förutom att sitta vid campingen, inmundiga alkohol och socialisera sig med övriga festivalbesökare är min personliga favorit nakenbadandet vid Nämforsen. Jag skulle kunna besöka festivalen enbart för nakenbadandet, musiken är jag ganska ointresserad av och eldnatten har tyvärr blivit tråkigare med åren om vi skall tro de som besökt festivalen sedan dess start. Att bada naken har inte varit några som helst problem för mig och mina vänner, jag har fått intrycket av festivalbesökarna som ganska avslappnade. Om några klär av sig brukar det få effekten att fler hakar på och gör detsamma. Inger Grottefrid vid Fyrishovbadet i Uppsala skulle nog i ett tappert försök hänvisa till anständighet, hygien och dåligt omdöme. Grottefrid skulle nog även betrakta detta som ett sätt att pressa unga osäkra kvinnor till någonting som inte kan antas ligga i deras intresse. Jag tror mig inte veta andra människors bästa och tänker heller inte uttala mig om vad som inte ligger i någon annans intresse. När jag skriver om press kan jag bara genom att se till mig själv erkänna att jag lagt band på mig själv vid flera tillfällen av rädsla att bli konfronterad. Du är naiv om du tror att alla som badar i överdel känner sig bekväma med detta. Jag kände mig inte alls bekväm med badkläder även om jag då aldrig skulle ha erkänt det för någon annan än mig själv. Att kunna strunta i badkläder är i mina ögon ett tecken på att man inte faller för omgivningens tyckande helt kompromisslöst. Ett bevis för att det går att tillgodose sina egna intressen oavsett andra människors och mer eller mindre ett faktum att personen som gör det trivs med sin kropp i den mån att det faktiskt inte göra något om någon skulle råka se lite bröst, könsdelar eller vad det än kan handla om.



Förra sommaren när jag som mest längtade efter nakenbadet vid Nämforsen påpekade en vän för mig att det är bäst att passa på att bada naken medan det fortfarande är möjligt. Jag tänker på min förvånade min i det ögonblicket och min kommentar - Vad säger du? Komma här och påstå att rätten att bada naken skulle vara hotad, tänkte jag. Sedan slog det mig att han kanske har rätt, det är inte alls säkert att vi vaknar upp med samma fri- och rättigheter imorgon. Jag blev inte arg utan kände snarare någon slags uppgivenhet, för tänk om han faktiskt har rätt. Den utveckling vi ser idag tyder inte på att vi kommer få ett friare samhällsklimat. Hela tiden tänjer vi på gränserna, frihet är idag bara ett modeord (om ens det) och inskränkningarna längre inga undantag. Tänk om den lag som ger oss rätt att bada nakna i naturen faktiskt kommer att vara hotad inom en snar framtid.

Skulle det idag var möjligt att anmäla nakenbadare för förargelseväckande beteende och skulle rätten att bada naken slå ut lagen om förargelseväckande beeteende? Hoppas jag inte ger upplopp för idéer hos någon skvatt galen människa nu. Med allt detta i bakhuvudet känns det ännu mer angeläget att visa uppskattning för att vi idag faktiskt får bada nakna utomhus. Det kan tyckas paradoxalt att kvinnor kunde vistas bland allmänheten utan överdel på 80-talet medan det idag uppstår ramaskri för att en kvinna inte vill skyla sina bröst. Trots att utvecklingen går framåt rent tidsmässigt så känns det som att vi hela tiden backar. Den normalisering vi många törstar efter börjar kännas allt mer avlägsen när det diskuteras huruvida offentligt hångel borde vara tillåtet.



Får en majoritet säga sitt är jag inte alls säker på att rätten att bada naken i naturen skulle leva vidare. Att vi genom majoritetsbelut ska ha rätt att förbjuda beteenden som upprör är nog heller ingen dum idé om snittmänniskan får säga sitt. Med den logiken kan jag komma på massor av saker som genast faller bort och flera lagar som aldrig borde ha stiftats. Varje dag tvingas jag höra åsikter jag inte gillar och varje gång någon talar om för mig vad jag borde göra tänker jag ’varför finns ni?’. Det finns gott om egoistiska människor som åberopar förbud med hänvisning till sina egna intressen. Ingenting nytt under solen. Jag vill inte... vill du behöva... sådant beteende hör inte hemma... ska det vara så svårt att... ingen har dött av.. det finns faktiskt viktigare... tänk om din dotter.... regler finns faktiskt av en anledning... Ni går mig verkligen på nerverna. Min vardag skulle vara så mycket bättre utan er. Att ni talar om för mig vad jag ska göra är vare sig anständigt, mänskligt, schysst eller hänsynsfullt, men det ska jag stå ut med. Vad jag väljer att göra med min kropp borde inte ens angå er.

Glöm badkläderna hemma och låt oss tillsammans bevara vår rätt att bada nakna

Svenska bloggar om , , , ,

Bloggen är flyttad till http://johannasjodin.se. Kommentera inlägget där.
Postat av: Blogge Bloggelito

Jaha, så kom de då, barnporrbilderna!

Jag har alltid undrat var nakenbadarna egentligen håller hus, särskilt här i Malmö. Men jag fick svaret på en fotorunda häromdagen, de finns längst söderut på Ribersborg, den stora badstranden i Malmö, i en liten av buskage skyddad ficka, alldeles i anslutning till en liten småbåtshamn.

Jag tvivlar på att någon skulle fällas för förargelseväckande beteende genom att bada naken på en rent allmän badplats, men de arga blickarna från småbarnsföräldrar skulle ändå göra det ganska obehagligt. Rätten att bada naken kanske får paras med en gnutta omsorg om andras rättigheter.

2008-06-04 @ 13:00:45
URL: http://tianmi.info/blogge/
Postat av: Johanna Sjödin

Definitionsfråga, jag är 16 år på bilderna, är det under 18 som gäller?

Småbarnsföräldrar är den jobbigaste kategorin du någonsin stöter på när du badar näck och det är lätt att undrar varför barn som mår så illa av åsynen aldrig gör sin röst hörd medan mamman eller pappan står och gastar "tänk på barnen!". När möts barnens efterfrågan och föräldrarnas omsorg? Inte alls så vitt jag kan se.

Nä nu jävlar vill jag bada.





2008-06-04 @ 13:59:07
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: Blogge Bloggelito

Det är vad Ecpat-kyrkan-Bodström hävdar.

Nå, jag hävdar inte att småbarnsföräldrar är särskilt rationella. Men de irrationella känslorna är alltjämt äkta, och till det får man förhålla sig. Förargelseväckande beteende tar nämligen bara hänsyn till vad den moraliska majoriteten anser, inte till några mer objektiva kriterier.

Bada på.

2008-06-04 @ 14:17:03
URL: http://tianmi.info/blogge/
Postat av: mindy

Jag tycker inte om att bada naken. Jag tycker inte om att vara naken heller direkt. Ligga naken, kanske. Men inte sitta. Och speciellt inte i solen...

Man är klibbig, valkarna korvar sig... Det känns obehagligt. Och nu menar jag inte bara obehagligt för att andra människor kan se en, utan fysiskt obehagligt.

Men å andra sidan finns väldigt många andra människor som älskar nakenbad, och du är uppenbarligen en av dem.

Rätten att bada naken ska självklart inte tas för given. Ingen rätt ska nog tas för given. Allt är ständigt i förändring, och man får försöka hålla hårt i det som är bra.

Så keep going.

2008-06-04 @ 15:01:31
URL: http://metrobloggen.se/mindy
Postat av: Rick Falkvinge

Johanna,

om du är i trakterna av Göteborg någon gång kan jag rekommendera <a href="http://www.goteborgsfriluftsforening.se">Göteborgs Friluftsförening</a>. Ska dit alldeles strax för ett par härliga sommardagar.

Det var där jag lärde mig simma på sommarloven. Naturligtvis utan sånt trams som badkläder... och är man uppvuxen utan det, framstår det som fullständigt helidiotiskt.

Rick

2008-06-04 @ 15:21:39
Postat av: Johanna Sjödin

Bra att det finns sådana som du Mindy, människor som kan se till andras intressen utan att för den skulle dela dem.

Rick Falkvinge:

Jag förstår den känslan även om min "karriär" som nakenbadare är kort.

Jag skulle gärna åka till Göteborg av flera skäl, synd bara att det ska vara så dyrt att ta sig söderut. I annat fall brukar det fungera att lifta.

2008-06-04 @ 16:49:19
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: klumpesnusk

Härligt inlägg. Jag har varit på vippen att åka till Urkult några gånger, men aldrig hört talas om den här företeelsen. Dock verkar det ju ypperst trevligt att sådär spontant slänga av sig kläderna och ta ett dopp utan att behöva göra en stor sak av det.

2008-06-04 @ 17:11:35
URL: http://www.klumpesnusk.se
Postat av: Engla

Yes! dansar runt i sin bara kropp Och folk fnyser åt mig när jag näckar. Härligt att läsa ditt inlägg! :)

2008-06-04 @ 18:56:05
URL: http://grafenbergs.wordpress.com
Postat av: Johanna Sjödin

Jag har faktiskt ett legitimt skäl att sitta i endast byxor just nu, för en gångs skull gick jag ner till stan i BH, vilket jag aldrig borde ha gjort. Jag svettas, jag vill bada. Jag vill flytta till ett kallare land. Idiotiska klimathot!!

2008-06-04 @ 19:33:46
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: Snurre

Jag har tyvärr aldrig varit på Urkult. Kanske det blir första gången i år. Men det är samtidigt som Europride i Stockholm, så jag vill inte köpa biljett redan.

Jag tycker det är jätteskönt att bada och sola naken. Jag brukar göra det varje sommar. Men jag brukar då vara på ett officiellt nakenbad, där alla måste vara nakna. Jag skulle säkert kunna näcka på vanliga badplatser också med kompisar, men nu ligger det ju ett nakenbad inom gångavstånd från min arbetsplats. Det enda som är lite dåligt är att det är en skog med höga träd precis intill så det blir skuggigt på eftermiddagen.

Sen är jag ju också alltid naken när jag badar bastu. Det är så det ska vara.

Jag håller med klumpesnusk. Det verkar "ypperst trevligt".

2008-06-04 @ 21:17:54
Postat av: Calle Rehbinder

Om det mot all förmodan skulle bli hårdare regler mot nakenbad, då måste vi sätta ihop lokala grupper som bildar nakenbadargerilla - och så går vi ett stort gäng och badar nakna lite här och var.

2008-06-04 @ 22:13:46
URL: http://tantrikblog.wordpress.com/
Postat av:

"Glöm badkläderna hemma och låt oss tillsammans bevara vår rätt att bada nakna" håller jag fullständigt med om, men låt oss lägga till "eller behåll badkläderna på och bevara rätten att INTE klä av dig". Gör det som är bäst för dig själv, det är bara det som är det "rätta" - om man nu öht ska tala om rätt eller fel i de här frågorna. Hoppas du får en härligt varm sommar så att du kan bada mycket;)

2008-06-05 @ 09:29:02
Postat av: Liz1e

oops! glömde fylla i vem jag är! :)
"Glöm badkläderna hemma och låt oss tillsammans bevara vår rätt att bada nakna" håller jag fullständigt med om, men låt oss lägga till "eller behåll badkläderna på och bevara rätten att INTE klä av dig". Gör det som är bäst för dig själv, det är bara det som är det "rätta" - om man nu öht ska tala om rätt eller fel i de här frågorna. Hoppas du får en härligt varm sommar så att du kan bada mycket;)

2008-06-05 @ 09:30:40
URL: http://www.liz1e.blogspot.com
Postat av: Tobbe_T

Super skrivit Johanna, det är nästan som du tar orden från min mun. Visst är det underbart med nakenbad och att slippa åtsittande och sedan blöta föremål på kroppen efter doppen. Mycket bättre med "lufttorkning".
Det skrämmer mig alla dessa moralister och visst, det verkar som många vill hålla sig kvar i medeltidens moral. Jag förstår inte barnfamiljens reaktion om det råkar vara en nakenbadare, tar deras barn verkligen skada av det, möjligen om dom har fått lära sig att barn kommer med storken o.s.v.?
Varför är människor så innerligen rädd för nakenhet, sitt eget och att se andra? Samtidigt som vi knapp höjer rösten vid åsynen av lemlästa och döda kroppar i nyheter och repotage och även av döad djur, tar inte barn i synnerhet mer skada av det?
Vore intressant att höra vad en barnpsykolog har att säga om detta.
Nej, flera borde uppleva hur skön nakenbad och nakenhat kan vara, så avslappnande och befriande.
Tack igen för ett TOPPEN artikel.

2008-06-05 @ 10:48:00
Postat av: B!

Bevara rätten att behålla kläderna på, är väll knappast en sak man behöver ta strid för? Att det ska göras fullständigt klart att ingen behöver klä av sig är kanske en sak, men jag ser inte riktigt någon motivering för att slåss för rätten att få pälsa på sig vad det nu än är för kläder.

Angående bilderna. Typisk barnpornografi, och det syns även att någon använt sig av droger för att få flickstackarn på bilderna att klä av sig. Att de inte skäms. Äh, i glödheta heller. Johanna, det ser mysigt ut, hoppas du hann bada ordentligt, på bilderna ser ni torra ut. ;- p

2008-06-05 @ 10:56:59
Postat av: Liz1e

B: min kommentar är en "uppföljning" på en kommentar som Johanna lagt in på min blogg...alltså inte ett stridsrop mot hennes inlägg om nakenbad...jag hoppas att du Johanna förstår vad jag menar...

2008-06-05 @ 11:59:19
URL: http://www.liz1e.blogspot.com
Postat av: emmy

det är ju superskönt och underbart och världens frihetskänsla att bada naken!! jag har badkläder på stranden bland folk osv, men avskilt och med folk jag gillar badar jag gärna naken :)

2008-06-06 @ 00:16:33
URL: http://www.metrobloggen.se/sexiness
Postat av: ismannen

Vad man däremot skulle kunna anmärka på är att du dricker starköl som sextonåring, det är ju faktiskt otillåtet på allmän plats, eller hur det nu ligger till ;)

Men, jag håller med de andra som kommenterar, intressant artikel. Personligen har jag inte känt något vidare behov av nakenbad, men givetvis ska det vara frivilligt. Jag klagar inte om folk nakenbadar, gammal som ung ;)

2008-06-06 @ 15:13:41
Postat av: ingvar

ha ha
va bra....
är så friskt med öppna människor!!!
hinner tyvärr inte läsa allt ....men tack för allt!

2008-06-06 @ 18:28:24
Postat av: Snurre

Förresten tror jag att man kan bli dömd för förargelseväckande beteende om man badar naken på en allmän plats där det inte finns en skylt eller nåt från de som har hand om den om att det är tillåtet. Men det innebär ju bara att det är tillåtet fram tills det väcker en förargelse.

2008-06-08 @ 15:25:04
Postat av: Nabila

Ble bedt om å se på denne siden av en venninne. Du er syk.
Oppsøk psykolog Johanna! Det er et vennlig råd.
Du er et godt eksempel på den fare som vesten er for oss som ikke ønsker å bli sex-symboler.

Jeg håper du skjønner at folk flest blir kvalm av slik oppførsel som din her. Har ikke foreldrene dine lært deg respekt og å respektere DEG SELV?! Så ta på deg noe og skjul den skjønnhet du har for den dag du måtte finne en mann som er verdig å se den vakre kvinne du (kan være) er.

Mvh
Nabila

http://blogg.muhajabah.no/

2008-06-09 @ 12:44:38
URL: http://blogg.muhajabah.no/
Postat av: Bengt

Klart man ska bada naken, det känns bra.
Ska åka till urkult i år med sonen på 8år för första gången. vem vet det kanske blir ett dopp men är det inte kallt vattnet där?

2008-07-03 @ 00:45:21
URL: http://circlemaster.blogspot.com/
Postat av: Lin23

Jag undrar var alla unga nakenbadare brukar gå. Mina kompisar tycker inte om att bada nakna och det skulle vara helt otänkbart att göra det med andra människor de inte känner. Jag har inte gjort det så många gånger än, men skulle gärna göra det.

Jag skulle gärna träffa lite kompisar som du. Bor du i Stockholm kanske vi kan gå och bada på någon strand någon gång eller så kan vi bada i någon simhall med gemensamma bastutider så kan du ta med dig lite killkompisar. Det skulle kännas lite pirrigt, men jag vill få det överstökat så att jag kan börja vänja mig.

Var brukar du bada?

2008-07-17 @ 15:50:56
Postat av: morpheo

Hm. Är själv småbarnsförälder - har inga problem att ta med ungarna till just den strandremsa Blogge snackar om. Tyvärr saknas sand, vilket de tycker är lite tråkigt, men annars funkar det helt ok.

2008-08-03 @ 04:02:47
URL: http://minluktaroxofisk.blogspot.com
Postat av: utopian

Du är underbar Johanna. Jag hamnar här om och om och om igen. Du säger allt det som jag saknar i världen.

2008-10-10 @ 13:43:40
Postat av: knappast att jag gör

Snälla, missbruka inte kvinnokampsmärket. Lösa sidor där man viker ut sig ska aldrig förknippas med kvinnokamp

2009-01-15 @ 20:04:40
Postat av: Olle

Kanonbra blogg Johanna. Härligt att läsa om och se människor som inte gömmer sig bakom kläder pga samhällets normer utan lever som man är skapt av naturen.
Personligen har jag aldrig badat på nudiststrand eller dyl. men är mycket väl medveten om att anledningen är just att det finns inpräntat i mig att man ska skyla sig med kläder.

PS. Du som skrev kommentaren om att man inte ska "missbruka" kvinnokampsmärket. Har du överhuvudtaget funderat över vad du menar med det? Hur kan det vara missbruk av märket genom att visa upp sin kropp när många kvinnor i andra länder skulle bestraffas för just den handlingen?

2009-09-06 @ 16:26:22
Postat av:

Hej jag är en man på snart 31 år som oxå tycker om att naken bada uppskattar alltid lite sälskap medans jag solan och badar i sommar vädret du kan höra av dig i fall du vill träffas nåt nu i sommar bor just nu nere i skövde men jag vet ett bra ställe där vi kan bada tillsammans och känna på hur det är att umgås tillsammans och njuta av varnadras umgänge och titta och smeka på varnandras kroppar om vi vill det jag är 100% renlig och diskret jag kommen upp och hämtar dig när du har tid och lust

shamangran@hotmail.com

2010-05-26 @ 11:41:46
Postat av: Nils.

Av med kläderna.

2010-06-03 @ 21:41:24
Postat av: jocke

mm.. va skönt bada sola naken onanera öppet på en solig klippa särskilt om någon råkar se få en härlig orgasm i solen såå underbart naken o fri o kåt.

2010-08-04 @ 10:57:15
Postat av: jocko

suck sommaren är snart slut var ska jag nu visa mig naken i naturen ? ligga och sola ovandra näck vid havet...mmmm får åka till maspalomas o njuta. exhibitionismens årstid är slut. suck. et kort naket ögonblick av spritande sexuell lust sen är det slut. höst på väg.

2010-08-23 @ 09:04:51
Postat av: jocko

snälla har du inga bilder eller filmsnutar när du onanerar? du är så vacker skulle vilja se dig få orgasm i sommarnaturen.

2010-10-13 @ 09:21:23
Postat av: jobo

jag vill se bilder där johana sjödin onanerar har lesbiskt sex tackar på förhand.

2010-10-18 @ 11:15:40
Postat av: magnus

JAG GILLAR DIN SIDA VILL SE MER AV DIG NAKET DU FÅR GÄRNA BLI MIN VÄN OCH E POSTA MIG SNYGGA BILDER

hoppas att du hör av dig

2011-11-10 @ 18:37:18

Bloggen är flyttad till http://johannasjodin.se. Kommentera inlägget där.

Jag som avgudar dig heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0