Omotiverat förakt baserat på rena fördomar

Det råder en del självklarheter om att unga inte inte är redo för sex. En del pekar på den alldeles för uppenbara mognadskillnaden mellan fjortonåringar och sjuttonåringar, men vad som karaktäriserar denna alldeles för uppenbara skillnad har ingen riktigt lyckats kommunicera.

 

Bland mina jämnåriga och bland vuxna i allmänhet finns en föreställning om att personer som är två eller tre år yngre nästan är en annan sorts människor. Jag kan tycka att mina jämnåriga borde minnas hur det var, minnas hur de blev motarbetade utan fog. De som visste att vuxenvärlden oroade sig i onödan har på två år förträngt det och börjat anamma vuxenvärldens syn. Jag kan också tycka att de borde förstå att skillnaden inte är så stor, att den mest påtagliga personlighetsförändring som ägt rum är att de med tiden utvecklat ett attitydproblem till yngre som det tidigare inte ens fanns ett frö till.

 

Jag känner mig en smula uppgiven när jag tänker på hur unga vuxnas bild av tonåringar, men det behöver inte vara så här för alltid. Jag har haft relativt stora framgångar när jag ifrågasatt personer som uttrycker sig nedlåtande om unga (fjortisar, småttingar, småflickor) när jag reagerat. Den stora utmaningen är att få personerna att förändra sin attityd till unga.

 

Nittioettan som för ett år sedan blev kroggammal förfasade sig över det kommande året med kroggamla nittiotvåor. Jag känner inte honom och kan inte svara för om han länge sett fram emot kroglivet eller inte, men de flesta jag känt har längtat i flera år efter att för första gången få sätta sin fot på krogen och köpa alkohol helt på egen hand. Hade han lyckats förtränga det? Hur kunde han annars motivera den synen på personer som bara var ett år yngre än honom och som rimligen har sett fram emot krogen lika mycket som han själva gjorde?

 

När dylika saker sägs är det sällan någon som säger emot. Det är som om alla är överens om att det vore en katastrof med nittiotvåor på krogen. Vad som är övertydligt är att äldre undviker de unga som av någon obegriplig anledning ser upp till de vuxna som föraktar dem. Det leder i sin tur till att de aldrig konfronteras med det faktum att unga faktiskt inte är omogna personer oförmögna att knyta sina egna skor. De kan hålla i liv vid sin vanföreställning och det underliga är att de tycker att de har rätt att uttala sig om hur personer de inte har någon kontakt med är. Möjligen har de hört ett samtal mellan två yngre personer på bussen någon gång utifrån vilka de tycker sig kunna dra slutsatser om hur unga är.

 

Även om du och dina gelikar tycker att ungdomar på bussen är otroligt pinsamma, på vilket sätt har de därigenom förverkat sin rätt att göra de du kallar vuxna saker? Varför är det givet att en pinsam fjortonåring inte ska dricka alkohol och ha sex?

 

Sex är en vuxensyssla, menar en del, men det är fel om man med vuxna enbart menar myndiga personer. Massor av omyndiga har sex och även om tonåringar skulle sexdebutera efter sin sjuttonårsdag i framtiden finns ingen anledning att på individnivå säga att den fjortonåring som vill ha sex ska avstå för att andra gör det. När vi annars lutar oss emot att det som känns rätt också är rätt avviker vi från denna sanning när det gäller unga. Om vad unga känner spelar någon roll ska det möjligen betraktas som allt det där unga inte borde ägna sig åt.

 

Men varför? Den fjortonåring* som vill använda p-piller men får höra att hon är för ung för det uppmanas att vänta med att ha sex tills hon är femton år och kan få p-piller utskrivna . Det finns en anledning att barnmorskan inte förser dig med hormoner, sägs det. Det finns alltid en anledning när vuxna vill hindra unga att göra saker men det säger inte mycket alls.

 

Jag vet inte hur du som är övertygad om att det är olämpligt att unga har sex knullar. Frågan är om jag ens vill veta när du ser det som en objektiv sanning att livet är förstört av lite dåligt sex. Det är inte så att livet rasar samman av en dålig sexuell erfarenhet. För att ha bra sex är det nog det närmaste en nödvändighet att kliva på några minor. När du sitter där på ålderns höst kommer du nog inte tänka tillbaka på den hemska person du var som fjortonåring när du knullade och drack sprit naken. Ska vi dra några slutsatser utifrån hur de flesta fungerar kommer du nog ångra alla de där gångerna du lät bli att göra saker och det gäller inte bara sex.

 

*Våga tala klarspråk om att någon fjortonåring är någon kvinna.

 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Bloggen är flyttad till http://johannasjodin.se. Kommentera inlägget där.
Postat av: Magnus Bäcklund

Jag håller med dig om att begrepp som vuxen eller mogen bör kunna problematiseras och individualiseras. I mycket ligger det nog både rädsla och omtanke bakom förbud och begränsningar. När man sedan sätter gränser så är de trubbiga vapen. Det finns mängder av femtioåringar som inte bör dricka alkohol och det finns artonåringar som fixar det utan problem. När det gäller sex är det kopplingen om sex som en negativ grej som är ett problem tror jag. Man är rädd att folk skall fara illa och att de inte kan ta vara på sig. Kanske större dialog och mindre opposition mellan generationerna kunde vara önskvärt? Jag tror att en hel del av vuxenvärlden skulle kunna släppa på tyglarna lite om man fick lite hjälp - frihet under ansvar maybe?
Magnus

2010-02-15 @ 21:35:18
URL: http://grimoirrouge.blogspot.com/
Postat av: Sabine

14-åringar ska inte dricka alkohol för att deras kroppar i större utsträckning påverkas negativt av det, jämfört med om man väntar tills kroppen vuxit färdigt. Detta finns det tillräckligt med forskning om.

Vad gäller sex, så finns det ingen lag som förbjuder fjortonåringar att ha sex överhuvudtaget, den lag som säger att en sjuttonåring och en fjortonåring inte får ha sex är till för att skydda den yngre. Jag ser inte alls poängen med ditt inlägg. Finns massor av människor som tycker att tatueringar är fula och patetiska, det hindrar inte mig från att skaffa en. Folks åsikter och vad som är olagligt skiljer sig ofta åt.

2010-02-15 @ 22:24:18
Postat av: Johanna Sjödin

Magnus Bäcklund:

Bland de nyvuxna som inte vill se ett år yngre personer på krogen eller veta av att de som är nästan jämnåriga knullar finns det nog dock ingen omtanke eller oro. En del har en så fruktansvärd inställning till yngre att de rimligen borde tycka att det är helt i sin ordning om de far illa.

Dialog vore schysst. De som tycker att det är riktigt farligt att unga knullar vill inte erkänna att det existerar ansvarsfullt sex eller ansvarsfullt drickande. Andra förstår det, men vill inte upplevas som uppmuntrande. Det är däremot ok att uppmuntra en onykter oknullig livsstil.

Sabine:

Det påstås att det finns tillräckligt med forskning om det men ingen har kunnat visa mig den hittills. Upp till bevis.

Du vill ALLTID hitta fel i det jag skriver och du vill uppenbarligen dumförklara mig också. Nej, jag tror inte att den fjortonåring som har sex bryter mot NÅGON lag.

Mitt inlägg handlade om personer som inte tycker att ungdomar ska knulla inte om lagstiftning. Om omgivningens "lagar". Att de intoleranta säkert påverkat lagstiftningen är en annan femma.

Ingen hindrar mig att kränka mig till höger och vänster men jag hoppas att folk tycker att jag är ett arsel om jag gör det och talar om det för mig.

2010-02-15 @ 22:33:46
URL: http://johannasjodin.blogg.se/
Postat av: Sabine

Jag orkar faktiskt inte leta upp den :)

Nej, jag försöker inte hitta fel, jag tycker du har fel inställning till barns sexutövande rent allmänt, därför argumenterar jag emot den. Är det inte okej så kanske du bör påpeka att endast folk med samma åsikt som du ska kommentera.

Det må så vara att en del anser att fjortonåringar inte ska ha sex, det finns gott om folk som anser att fjortonåringar inte ska sminka sig, använda stringtrosor, banta, eller vara ute sent med kompisar, jag bara undrar varför folks åsikter om barns sexliv är så himla viktig i jämförelse med de andra saker som folk anser.

2010-02-16 @ 11:23:40
URL: http://vetauriel.se
Postat av: Johanna Sjödin

Det brukar låta så. Återkom när du orkar. Eller förresten, gör det inte.

En person som vill upplevas konstruktiv blandar ris och ros, du vill enbart hitta fel och läsa in saker jag inte skriver. Det är inte personer med andra värderingar jag har problem med utan ditt sätt att kommentera och din attityd som gör att jag inte ens orkar anstränga mig för att vara trevlig emot dig.

"jag bara undrar varför folks åsikter om barns sexliv är så himla viktig i jämförelse med de andra saker som folk anser"

Återigen, du läser in saker som inte finns...

2010-02-16 @ 11:53:42
URL: http://jo
Postat av: Rasmus

Sabine: En viktig orsak till att barns sexliv spelar roll är att det tenderar att handla om sexlivet för varannat barn. De barn som råkar vara flickor.

Johanna: Man kan fundera på om de som inte vill att barn ska få P-piller föredrar att de blir gravida. Eller om pappan även då ska letas upp och dömas för våldtäkt.

Nu verkar du iofs anse att graviditet vore en av de värsta saker som kan hända dig, men jag slogs just av tanken på en 13-årig flicka som inseminerar sig. Sprut i fittan, men ingen kuk. Okej, ingen klinik gör sånt men det borde gå att fixa utan läkares hjälp. Ska prussiluskorna fortfarande döma pappan för våldtäkt?

2010-02-16 @ 23:43:53
Postat av: Johanna Sjödin

Rasmus:

"Eller om pappan även då ska letas upp och dömas för våldtäkt" Det vore speciellt.

Jag tror inte att de föredrar en graviditet, men å andra sidan är det viktigt att samhället markerar att det inte är okej att knulla personer ej fyllda femton år (eller i praktiken: att personer ej fyllda femton år har sex) Ungefär så brukar de låta.

En oönskad graviditet vore riktigt nedslående, men det är inte en tanke som håller mig vaken om nätterna eftersom att jag inte tar några sådana risker.

Jag kan inte se att frågan om insemination är motiverad. Varför skulle en spermadonator dömas för våldtäkt?

2010-02-17 @ 13:43:22
URL: http://johannasjodin.blogg.se/

Bloggen är flyttad till http://johannasjodin.se. Kommentera inlägget där.

Jag som avgudar dig heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0